ROBUR II
Förlisning: 18/11 1928
Orkanartad storm. Roderhaveri och grundstötning. Hela besättningen
överlevde förutom skeppshunden som fick avlivas. Gick med ballast.
Se Kringla.nu för
karta, bilder och utförlig beskrivning.
Hemmahamn: Gdynia, Polen
Position: SV Blackkallens fyr
Djup: 20-25m på botten.
Dykning: Av många ansett som det finaste
vraket vi har häromkring! Robur står helt kölrätt.
Den vackra träratten och en titt ner i maskinrummet får inte missas.
Robur II var väldigt ålderdomlig när hon förliste 1928. Under syns den
häftiga ratten och hyllan där signalflaggorna förvarades. När Robur hittades
låg alla flaggor prydligt vikta i sina fack. Idag finns bara enstaka kvar.
SYRIA
Förlisning: 16/7 1916
Torpederad och sänkt av ryska ubåten Vepr när hon
gick i konvoj från Luleå med last av järnmalm. Hela besättningen kunde rädda
sig.
Se Kringla.nu för
karta, bilder och utförlig beskrivning.
Hemmahamn: Hamburg, Tyskland
Position: N 64.22.0 - O 21.36.0. Söder om
Bjuröklubb, Norr om Blackkallens fyr.
Djup: 22m på botten.
Dykning: Syria står
kölrätt och här finns mycket att upptäcka. Hon har
blivit delvis sprängd och
skrotbärgad. Man kan titta in i köket och badrummet.
En titt in på toaletten
på Syria.
ALMA
Förlisning: 27/11 1971
Lastbåt som kantrade och sjönk i hårt väder. Senare bärgades Alma, men
sjönk igen under bogsering.
Hemmahamn: Hamburg, Tyskland
Position: En kort båtresa österut från
Bjuröklubb.
Djup: 18m på botten.
Dykning: Alma har tidigare stått helt kölrätt och varit väldigt intakt men har fått slagsida och
farit väldigt illa de senaste åren. En hel del plåtar har lossnat vilket gör
att man ser in i exv. badrum och maskinrum väldigt enkelt.
CRAIGLAND
Förlisning: 29/11 1882
Ångfartyg som gick på klippan Bjuröklubb och sjönk med planklast avsedd för
London. Hela besättningen klarade sig.
Mer att läsa om Craigland och hennes förlisning på Kringla.nu
Hemmahamn: Hartlepool, London
Position: Precis på nordspetsen av Bjuröklubb
Djup: 8-23m.
Dykning: Första intrycket av Craigland är en
jättehög med plankor! Trots flera bärgningsaktioner och sprängningar ligger en
stor del av planklasten kvar. Det är svårt att få någon uppfattning om hur
fartyget sett ut. Roligast är nog att studera den vackra ångpannan i koppar och
mässing. För den biologiskt intresserade finns det ofta simpa och tånglake här
samt hydroider och en del svampdjur.
ULLÅNGER
Förlisning: Den 25m långa bogser-/lastbåten Ullånger
skadades i isen och sjönk den 12/11 1927 vid nordspetsen av Bjuröklubb alldeles
intill Craigland. Besättningen om 4 man överlevde, men maskinisten grämde sig
över att ha förlorat sin nya halvmeters rörtång och en nyinköpt vinschmotor.
Hemmahamn: Örnsköldsvik?
Position: Spetsen av Bjuröklubb.
Djup: 20m
Dykning: Även om Ullånger inte ligger jättedjupt i
meter räknat känns det väldigt djupt. Det är mörkt och kallt, så man måste vara
bekväm med det för att dyka här. Sett från land ligger Ullånger
"längre ut och till vänster" om Craigland. Faktiskt ligger hon delvis
på Craiglands planklast och det är fler än en dykare som misstagit det 25m
långa vraket för en del av Craigland. De som fattar att de dyker Ullånger får
ett ganska trevligt dyk och kan titta på skrovet och detaljer på motorn, mm.
Mer om Ullångers förlisning på Kringla.nu
"TEGELVRAKET"
Förlisning: Tegelvrakets identitet är inte helt
fastställd, men det är troligtvis resterna från Galeasen Seraphin
från Åland som förliste 1842 när hon sökte nödhamn. Hon gick från
Skellefteå till Stockholm med last av trä och tjära. Skeppet var klinkbyggt 0ch
bedöms ha varit 19 gånger 4 meter.
Hemmahamn: Åland?
Position: Längst in i viken, Bjuröklubb rakt ut från
en spricka i berghällen.
Djup: 3m
Dykning: Eftersom Tegelvraket ligger så skyddat går
det att dyka här i alla väder. Vrakplatsen ligger nära land, men lättast är det
om man åker dit med båt. Här går det också fint att fridyka.
Vraket är utfläkt, men bjuder på fina fotomotiv och
studier i skeppsbyggnadsteknik med träpluggade spant, klinkbyggd bordläggning
m.m. Ett ankare för fiskeredskap har kommit dit efter förlisningstillfället.
Intill finns ett fint bestånd Ålnate med chans att möta storgäddan ansikte mot
ansikte.
Ritning över vrakplatsen och annat på Kringla.nu
GRAUTEN
Förlisning: Lördagen 5/12 1964 lastades Grauten med 810 ton blytackor
och blymönja. Det var ännu inte speciellt dåligt väder men väderleksrapporten
visade att vinden skulle öka under kvällen. Besättningen ville ändå avgå
mot Oskarshamn för att inte riskera att missa att få fira jul hemma. Andra
fartyg valde att stå kvar i hamnen och vänta ut ovädret. En timme efter
avfärd anropade fartyget att lasten hade förskjutits och fartyget hade
slagsida. Det hade nu blåst upp till storm.
Grauten beslutade att vända om tillbaka mot Skelleftehamn, men vid 19-tiden
meddelar Grautern via radion att de ska överge
fartyget och att de hoppas att hjälp var på väg. Fartyget befann sig då
mellan Skötgrönnan och Gåsören,
inte långt från Skelleftehamn. Grauten sjunker som
bara en blylastad båt i en decemberstorm kan göra.
På Grauten fanns åtta besättningsmän som alla
omkom. Alla utom kaptenen hittades under de kommande veckorna. Två av sjömännen
var ungdomar hemmahörande i Skellefteåområdet som precis mönstrat på. Den ene
av dem var ersättning för en besättningsman från
Sundsvall som skulle ha gått på båten men missat bussen till Skelleftehamn med
bara några sekunder.
Hemmahamn: Slite, Gotland
Position: Mellan Skötgrönnan
och Gåsören
Djup: 13m
Dykning: Grautens förlisning är det enda av våra vrak som skördat liv. Känner man till
hennes historia kan man inte låta bli på att tänka på de förolyckade och
framförallt på den 17-årige Håkan Andersson som gladde sig åt sitt första
riktiga jobb när man dyker här. Kaptenen hittades aldrig och Grauten är att betrakta som en gravplats. Vraket är delvis
sprängt och lasten bärgad, men enstaka 50-kilostackor kan hittas fastklämda
bland plåt och stenar liksom trasiga säckar med gulvit, slemmig blymönja. Håll
dig borta från dem! Det går inte bort från utrustningen om du får på dig.
Texten "GRAUTEN" kan fortfarande läsas på skrovet och hon ligger på
13m djup på en ganska ljus sand/grusbotten.
NORDKAP
Förlisning: Barkskeppet Nordkap förliste 11/6
1885 vid Pommersgrundet, SO Bureå. Enligt uppgift
rådde NO snöstorm (i juni!) vid tillfället och Nordkap som låg för ankar drev
på grund. Den lilla bogserbåten Bure orkade inte bogsera fartyget.
Se Kringla.nu för
karta och utförlig beskrivning.
Hemmahamn: Tvederstad, Norge.
Position: Mellan Björkön och Yxgrundet, Bureå.
Djup: 6m
Dykning: Nordkap var ett riktigt, klassiskt
segelfartyg riggat som bark. Riggen och en del annat har bärgats och vraket är
kluvet i två halvor. Detta är ett lysande ställe att studera
skeppsbyggnadsteknik och har man tur kan man se en eller annan jungfru från
riggen liggande i sanden.
FRIEDRICH CAROW
Förlisning: Skeppet torpederades 8/8 1917 av den ryska
ubåten Vepr, samma ubåt som sänkte Syria, NE Gåsörens lotsplats, Skelleftehamn, Västerbotten,
när den gick i ballast mellan Randers och Luleå. Förmodligen skulle den lasta
järnmalm hos oss ”Neutrala” svenskar...
Hemmahamn:
Position: NE Gåsören,
Skelleftehamn
Djup: 18m
Dykning: Vraket är ca. 80
m långt, ligger på sand/grusbotten på 18m djup och är ganska utflakat. Där finns två ångpannor, propeller, 2-meters klassisk pinnratt, typ ”sjörövarskepp”, samt allehanda skrot
och lösfynd att titta på. Friedrich Carrow har
dykts på tidigare och vissa delar (koppar + mässing?) har bärgats, men vraket
var borttappat i ca. 30 år innan det återfanns 2007 av Rolle Lindblom och
Micke Molander i SDK Skelleftedykarna med hjälp av
den då ganska nyinskaffade dykbåten Explorer med SideScan-ekolod.